Felmérés a magyar családok étkezési szokásairól

A magyar családanyák 43 százaléka szerint keveset étkezik együtt a család, főként a hétvégi ebédeket és a hétköznapi vacsorákat költik el közösen – derül ki egy felmérésből.

Míg a hétvégi ebédeken és vacsorákon 80 százalékban, a hétköznapi vacsorákon 61 százalékban étkezik együtt a család. A magyar családok 61 százaléka egyszer sem ebédel együtt hétköznap és a közös reggelik is elmaradnak 46 százalékuknál. Ebből következik, hogy az édesanyák 43 százaléka szerint keveset étkeznek együtt. A 15-18 éves kamaszok még kevesebb időt töltenek a családi asztalnál, az ő esetükben a megkérdezett anyák 50 százaléka kevesli a közös étkezések számát – derül ki a Coca-Cola Magyarország megrendelésére készült reprezentatív Ipsos-kutatásból.

kép: WeinS/indafoto.hu

kép: WeinS/indafoto.hu

A válaszadók 86 százaléka úgy gondolja, hogy a közös étkezések ösztönzően hatnak a családi kapcsolatokra, 81 százalék szerint a családi étkezések jótékonyan hatnak a gyermekük szociális fejlődésére és boldog együtt töltött perceket szereznek az egész családnak. Sorrendben ezután következett a kiegyensúlyozott, helyes táplálkozás fontosságának hangsúlyozása.

hirdetés

Az anyák több mint fele úgy vélte, hogy a közös étkezések hozzájárulnak a gyerek jobb iskolai teljesítményéhez, magabiztosságához, kommunikációs képességeinek fejlődéséhez és az önállósodásához. Az iskolai dolgok zömmel a hétköznapi vacsorákon kerülnek elő, a hétvégéken inkább a személyesség kap nagyobb hangsúlyt.

A kutatás arra is rávilágít, hogy a hétköznapi vacsoráknál az egyszerű elkészítés és az adott étel kedveltsége a fő szempont. Figyelemre méltó, hogy az ételek megítélésében nagy szerepet játszik a nosztalgikus érzelmi kötődés: amit az édesanya evett gyermekkorában, azt ő is szívesen adja. Emellett a házi készítésű ételek is előnyt élveznek a vásárolt termékekkel szemben.

Az Ipsos kutatása idén februárban és márciusban zajlott 500 magyar családanya kérdőíves megkérdezésével és 12 etnográfiai interjúval, ahol családokhoz látogattak el a felmérést végzők.

MTI

hirdetés

Vélemény, hozzászólás?